انواع کامپوزیت

 در این مقاله درباره انواع کامپوزیت دندان بحث خواهیم کرد. اقسام مختلفی برای کامپوزیت ونیر دندان  وجود دارد که برای انتخاب مطلب تر بهتر است با دندانپزشک خود مشورت نمایید. ایم مشاوره پزشکی برای انتخاب انواع کامپوزیت در جلسه اول میسر خواهد شد. عوارض کامپوزیت در زیر به کامپوزیت هایی خواهیم پرداخت که در بیشتر کلینیک های زیبایی برای کاشت مورد استفاده قرار می گیرند.

در کاشت کامپوزیت دندان ممکن است از مارک های مختلفی استفاده کنند که در ساختار آن ها از مواد مختلفی از جمله ماکروفیل استفاده شده است. ماکروفیل ها از نظر ابعادی کمی درشت هستند و یکی از متریالهای مهم در علم دندان به حساب می آیند. قط این دانه ها بین 10 تا 50 میکرومتر تخمین زده شده است. این نوع کامپوزیت دندان نسبت به ونیر های لمینت سرامیکی دندان دانه درشت تر هستند و با قرارگیری روی دندان کاملا واضح می باشند.

ذرات ماکروفیل نسبت به کامپوزیت هایی که امروزه دندانپزشکان برای کاشت استفاده می کنند، بزرگتر هستند. البته باید اشاره کرد هرچه اندازه دانه های روش کامپوزیت دندان بزرگتر باشند، استحکام آن ها بالاتر از روکش های لمینت سرامیکی می باشد. بزرگ بودن ماکروفیل ها باعش می شد تا عملیات کاشت سخت تر انجام شود. روکش هایی با این مواد باعث می شود تا جلوه بیشتری به دندان های بیماران داده و سطح دندان های بیماران را دستخوش تغییرات زیادی قرار دهد.


دومین نوع از موادی که در ساختار کامپوزیت ونیر به کار برده می شود، میکروفیل ها هستند که دارای ویژگی های خاصی نیز می باشند. از این مواد در کلینیک انجام لمینت سرامیکی بیشتر از ماکروفیل ها استفاده می شود. این نوع مواد تکنولوژی جدید تر نوع قبلی یعنی ماکروفیل ها به شمار می روند. در ده اول سال 70 میلادی وارد بازار شدند و امروزه بیشتر از ماکروفیل ها برای پولیش کاربرد دارند.

اندازه عوارض کامپوزیت معمولا کمتر از 90 نانومتر است این مواد با استفاده از رزین هایی تکمیل می شوند. در ساختار میکروفیل ها همچنین از مواد پلیمری استفاده می شود. معمولا پولیش کامپوزیت ونیر با میکروفیل ها راحت تر از ماکروفیل ها است. همچنین زیبایی آن ها نسبت به پولیش لمینت سرامیکی بیشتر است. استفاده از کامپوزیت های میکروفیل بیشتر برای دندان های جلویی بیماران به کار می رود و برای دندان های پشتی کاربرد ندارند.

کامپوزیت دندان از نوع  هیبریدی


بین ماکروفیل و میکروفیل یه حد وسطی به نام هیبریدی ها برای ساخت کامپوزیت ونیر وجود دارد.  این هیبریدی ها کابردهای زیادی دارند که در اینجا مطرح خواهیم کرد.درخشندگی ایجاد شده توسط هیبریدی ها بسیار بالا بوده و زیبایی دو چندانی را ایجاد می کنند. ممکن است کامپوزیت دندان ونیر با استفاده از مواد هیبریدی بعداز گذشت مدتی دچار فرسودگی در بافت شود که در اثر استهلاک در آن به وجود آمده است . برای آشنایی بیشتر به سایتتخصصی دندانپزشکی ما سر بزنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مراحل ارتودنسی دندان

کامپوزیت ونیر غیر اصولی

ارتودنسی رنگی