ارتودنسی متحرک

 برای انجام ارتودنسی به روش متحرک معمولا برای جابه جا شدن دندان ها از بریس هایی ویژه استفاده می کنند. به این روش ارتودنسی متحرک گویند. زاویه هایی که برای دندان های فک بالا و پایین وجود دارد، در طرح درمان ارتودنسی از مسائل مهم به شمار می رود. مرتب کردن دندان ها بر اساس فرم طبیعی و نظم بخشیدن به آن ها اهداف اصلی ارتودنسی دندان است. بریس های ثابت برای ارتودنسی متحرک دندان  استفاده شده و در روش متحرک کاربرد ندارد. بریس هایی که در ارتودنسی متحرک استفاده می شوند، معمولا مکانیزم کاریشان به گونه ای است که باعث جابه جا شدن دندان های فک بالایی و پایینی خواهد شد.


باید این نکته رو اشاره کنیم که خارج شدن بریس های ارتودنسی از دندان، محدودیت داشته و زمان خاصی برای آن در نظر می گیرند. نباید به گونه ای طولانی شود تا درمان مختل شود. این نکته از موارد بسیار مهم به شمار می رود.

برای جابه جا شدن دندان های فک بالا و پایین، یک نیروی استاتیک از طرف بریس ها به فک بالا و پایین وارد شده که باعث حرکت دندان های بیماران می شود.

بریس های متجرک نسبت به روش ارتودنسی ثابت در مزیت هستند. دلیل آن این است که با جدا شدن از سطح دندان باعث تجمع باکتری در آن ناحیه نشده و بیمار می تواند بعد از مدتی بریس ها را تمیز و دندان های خود را شستشو کند.

همانطور که گفته شد در ارتودنسی دندان به روش ثابت این مزیت وجود ندارد.



همین حرکات ریز در دندان ها باعث می شود تا به فرم اولیه خود بازگردند. در انجام ارتودنسی ثابت معمولا از سیم کشی استفاده نمی کنند. این یکی دیگر از مزیت های ارتودنسی ثابت است. ممکن است بیمارانی که ارتودنسی می کنند، بعد از درمان دچار عوارض شدیدی شوند که بعد از چند روز از بین خواهد رفت.

برخی از افراد ممکن است از ظاهر ارتودنسی دندان خود ناراضی باشند. برخی از بریس ها ممکن است ظاهر نامناسبی برای دندان ها ایجاد کنند. ارتودنسی سپیدنت  با استفاده از سیم های ارتودنسی به هم متصل می شوند. ساخت این دستگاه ها در لابراتور مدت زیادی طول نمی کشد. معمولا ساخت این بریس ها به یک جلسه زمان نیاز دارد.

ساخت دستگاه های ارتودنسی متحرک در لابراتور زمان زیادی نمی برد و نصب آن ها نیز نهایت در یک جلسه انجام می شود. بیشتر ارتودنسی کودکان زمان زیادی نمی برد.مدت درمان ارتودنسی بزرگسالان بیشتر است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مراحل ارتودنسی دندان

کامپوزیت ونیر غیر اصولی

ارتودنسی رنگی