مشکلات ارتودنسی دندان

 مشکلات ارتودنسی دندان : هنگام درمان ارتودنسی ممکن است برخی از مشکلاتی که شایع هستند، دست و پاگیر بیماران گردد، تمامی این ناهنجاری ها به این دلیل است که تقارن نامنظمی در ترتیب فک های فرد وجود دارد. برای مثال می توان به طول فک های بالا و پایین اشاره داشت، در اکثر بیماران اندازه آن ها نابرابر بوده و معمولا طول فک پایین کمتر از فک بالا است.

به دلیل کم یا اضافه بودن برخی دندان ها ناهماهنگی در فک ها موجود باشد. در کودکی نیز ممکن است برخی دندان های شیری در زمان صحیح خود نیفتاده باشند و وجود آن ها سبب رشد ناقص دندان های اصلی شده باشد و در نهایت باعث برهم ریختگی ساختاری آن ها شده باشد. با انجام ارتودنسی معمولا تمامی ردیف دندان های بالایی و پایینی به خوبی روی هم تراز شده و فک ها به مکان درست خود هدایت می شوند.

مشکلات ارتودنسی دهان و دندان


بیشتر فاکتورهایی که سبب بروز این مشکلات می شوند، ریشه در عوامل وراثتی و ژنتیکی فرد دارند، البته در برخی بیماران ممکن است از ترکیب هر دو عامل ناشی گردد، عدم تقارن استخوان های فک در بیشتر افراد ارثی بوده و درمان آن بسیار طاقت فرسا و نیازمند زمان زیادی است که در صورت عدم پیشگیری باعث ایجاد مال اکولوژن خواهد شد. از مواردی که در نتیجه درمان مال اکولوژن تاثیرگذار است، سن افراد می باشد. برای مثال بهتر است قبل از سنین بلوغ از این ناهنجاری پیشگیری کرد.

بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان


بر خلاف باور اشتباه بسیاری از بیماران، تورم لثه ها بعد از ارتودنسی هیچ ربطی به وجود بریس ها روی دندان ندارد. همچنین این براکت ها سبب شکل گیری لکه های دندانی نخواهند شد و به بافت مینای دندان ها صدمه ای وارد نمی کنند. بروز این مشکلات بیشتر به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی بستگی دارد، برای مثال مسواک زدن نادرست سبب خواهد شد که تا حد زیادی ریشه دندان ها تحلیل رفته و به مروز زمان لکه ها و پلاک های دندانی ایجاد گردند. یکی از توصیه های مهم ارتودنتیست این است که هنگام استفاده از بریس های ثابت بهتر است رژیم غذایی خود را رعایت کرده تا از پوسیدگی و خون ریزی لثه ها جلوگیری به عمل آید.

کوتاه شدن ریشه دندان


یکی از مشکلاتی که حتی بدون انجام ارتودنسی ممکن است برای دندانهای فرد ایجاد گردد، کوتاه شدن ریشه ها خواهد بود. میزان آسیب دیدگی دندان ها توسط ریشه به سختی قابل تشخیص است و حتما باید توسط یک دندانپزشک حرفه ای چکاپ انجام گیرد. اکثر افرادی که ارتودنسی می کنند، در ابتدا مبتلا به این عارضه می باشند. درصد خیلی کمی از افراد هستند که با این مشکل جدی مواجه نیستند. هنگام ارتودنسی کردن ممکن است کمی از طول ریشه دندان دستخوش تغییر شوند، با بروز این پدیده هیچ جای نگرانی نیست، چراکه این مقدار افت طول، سلامت دندانهای طبیعی را به خطر نمی اندازد.

آسیب‌دیدگی ناشی از براکتها


همانطور که می دانید، تجهیزات زیادی هنگام ارتودنسی دندان استفاده خواهند شد، در برخی موارد ممکن است در اثر ناپرهیزی بیمار و دندانپزشک صدماتی به لثه ها و دندان های بیماران وارد شوند. با قرارگیری بریس های ارتودنسی روی دندان،  ممکن است در اثر فشار ناگهانی نشای از ضربات مختلف به دهان، به لثه و دندان های فرد آسیب جدی وارد گردد، در این شرایط توصیه می شود تا از ضربه گیر به عنوان محافظ استفاده گردد تا هم از زخم شدن لثه ها جلوگیری به عمل آمده و هم از شکستن یا شل شدن براکت های ارتودنسی داخل دهان جلوگیری شود.

خطرات احتمالی جراحی ارتوگناتیک


سطح ناهنجاری ها در برخی افراد به اندازه ای بالاست که ناچارند علاوه بر درمان ارتودنسی دندان، از عمل جراحی فک بهره مند شوند. چرا که برای اصلاح وضع موجود به هر دو روش نیاز دارند. بنابراین انجام این فرایندها نمی تواند خالی از عوارض باشد و گاهی اوقات همراه با آسیب است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مراحل ارتودنسی دندان

کامپوزیت ونیر غیر اصولی

ارتودنسی رنگی